niedziela, 17 marca 2019

Torba z kogutem na wiosenne zakupy. O kogucie słów kilka.


Każdy wie, że najważniejszy ptak z tych udomowionych to kogut nie gąsior, nie indyk tylko kogut nazywamy jest królem podwórka.


Kogut to samiec kury domowej, czyli przedstawicielki grzebiących.

Kogut jest większy od kury i często bogaciej ubarwiony. Koguty mają piękne łukowato wygięte ogony, większy od kur tzw. grzebień no i ostrogi na nogach.

Kogut większości z nas kojarzy się z wczesnym wstawaniem, bo to on pierwszy budzi podwórko swoim donośnym głosem i oznajmia, że właśnie zaczął się nowy dzień.

Jest mnóstwo przysłów z kogutem w roli głównej choćby takie:

Każdy kogut na swoich śmieciach śmielszy.
Autor: Seneka Młodszy

Niektóre koguty myślą, że słońce wschodzi z ich powodu.
Autor: Theodor Fontane

I jeszcze to „Gdzie kogut nie pieje, tam się źle dzieje”.

Mi kogut zawsze przypomina słynny Teleranek telewizyjny program dla dzieci nadawany od 1972 roku. 
Tam właśnie na początku programu kogucik biegł szybciutko by zdążyć przed zegarem obwieścić początek programu.
Kogut zaprojektowany przez Joannę Zacharzewską na początku był czarno-biały a od 1974 roku kolorowy.

Z kogutem w polskiej literaturze nierozerwalnie związana jest postać Pana Twardowskiego, szlachcica, który za tajniki wiedzy tajemnej zaprzedał dusze diabłu. 

Podobno Pan Twardowski podróżował po świecie na kogucie;) Jak wiadomo Pan 
Twardowski to pierwszy człowiek, który według legendy zamieszkał na księżycu;))

Tak, więc postanowiłam na mojej nowej ekologicznej torbie namalować nie, kogo innego jak koguta właśnie.

Potrzebne mi były:
 Farby do tkanin
Ołówek
Kalka barwiąca
Szkicownik
Pędzle
I jak zawsze odrobina czasu i cierpliwości.




















Kogucika a raczej dorodnego koguta pozłociłam leciutko złotą farbą do tkanin by nadać mu należnego blasku.


Ten mały kogucik zapatrzony w neon z napisem PAN KOGUT to pierwszy podarunek, jaki dostałam od chłopaka a miałam wtedy jakieś pięć lat.;)


Na koniec jeszcze słowa ludowej przyśpiewki o kogucie;))


Miała baba koguta, koguta, koguta

Wsadziła go do buta, do buta hej!

O, mój miły kogucie, kogucie

Kogucie, kogucie, kogucie, kogucie


W tym bucie, w tym bucie jest? 



35 komentarzy:

  1. Przecudnej urody kogucik! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję w imieniu własnym i kogutka :) Pozdrawiam milutko:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudne malowidło <3 Torba wyszła prześliczna :D
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję bardzo milo mi ,że kogucik się spodobał. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniale zdobi ten piękny kogut torbę. Cudnie wyszedł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję , kogut to swojski ale piękny ptak. Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Jak Ty pięknie malujesz! Torba z takim kogutem jest śliczna! Bardzo ciekawe przysłowia. Nie znałam wszystkich. Dziękuję za tę porcję wiedzy.To ze słonkiem bardzo mi się spodobało :), Serdecznie pozdrawiam.
    I bardzo dziękuję za Twoje.
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  7. Zawsze kiedy maluję lubię poszperać i dowiedzieć się czegoś o moim modelu;)) Kogut to bohater wielu bajek i przypowieści :) Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękna praca! Też muszę uszyć, sobie taką torbaszkę na zakupy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny kogut. Pomysł by zdobił torbę też mi się bardzo podoba:)
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Własnie dziś utrwaliłam malunek termicznie i torba gotowa jest na "szal przedświątecznych zakupów";)) Dzięki za mile słowa:)

      Usuń
  10. Piękny :) I chyba ma świadomość swojej koguciej urody, wydaje, że jest dumny :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No w końcu to król podwórka kury pewnie za nim szaleją;)) Pozdrawiam wiosennie:)

      Usuń
  11. O rany Lucynko masz jeszcze prezent od swojego przedszkolnego chłopaka :)))?? Ale Tobie zazdroszczę!! Mi koguty zawsze będą kojarzyły się z prababcią bo zawsze u niej na podwórku rządziły :)) Uwielbiam te ptaszory za ich piękno, dostojność. W kulturze ludowej to też bardzo pozytywny symbol :)). Pięknego koguta zmalowałaś i powstała kolejna cudna eko torba :)). Ja w zeszłym tygodniu kupiłam serwetkę z kogutem i zamierzam zrobić "kogucie" pudełko :). Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  12. To był prezent na przeprosiny , kogucik bardzo mi się spodobał i wędruje ze mną przez świat do dziś;)) Lubię koguty choć szczerze ostatnio koguta można zobaczyć jedynie na wystawie ptactwa ozdobnego. Czekam na twoje "kogucie pudełko" na pewno znowu nas zaskoczysz . Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Your painted rooster is beautiful. It was very decorative to use it on the shopping bag. :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo mi milo, że kogucik się ci podoba. Dziękuję za mile słowa i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przepiękny kogut - idealne kolorki :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ślicznie dziękuję, milo mi bardzo. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  17. cudowny wyszedł Ci ten kogut! Gratuluje :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję bardzo i życzę miłego wiosennego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję za odwiedziny w moich progach. Wpadam z szybką rewizytą (tak myślałam) i … co post to inne wspaniałości. Jestem zauroczona kogutem i innymi pracami. Zostaję na dłużej aby spokojnie podziwiać. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie witam i zapraszam na wirtualna kawę;) Pozdrawiam;)

      Usuń
  20. Ja Cię kochana podziwiam. Już samo narysowanie koguta odręcznie dla mnie jest rzeczą super, bo ja nie potrafię, a potem jeszcze go tak pięknie pomalować farbami... Super tą torbę sobie zrobiłaś, świetna i taka oryginalna :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję, kogut to chyba najbarwniejsze stworzenie z tych domowych i fajnie się go malowało tym bardziej milo mi ,że się spodobał. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Lucynko, cudnie torbę ozdobiłaś. Kogut piękny, dostojny i władczy.Jestem zachwycona. Poza tym świetne kogucie dywagacje. Koguci motyw gości w mojej letniej kuchni i przyznam, że nadaje jej swoistego charakteru. Pozdrawiam bardzo serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Kogut to charakterny ptak i dość trudno zaskarbić sobie jego względy , ten jest bardzo gościny i przyjazny ;) Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam wiosennie:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jestem zachwycona Twoimi zdolnościami. Widać, że jesteś duszą artystyczną.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Śliczna ta torebeczka i bardzo praktyczna na codzienne zakupy. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  26. Oby tylko starczyło funduszy , torba jest dość pojemna;)) Dziękuję miło mi ,że kogucik przypadł do gustu :) Przesyłam uściski:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Piękna torba, masz talent :)

    OdpowiedzUsuń