wtorek, 29 października 2019

Kusogorzyk czyli jak oczarować nie otwierając dzioba ;)


Szczerze to dopiero kilka dni temu dowiedziałam się o istnieniu ptaka , który wydaje czarowne dźwięki nie otwierając przy bym dzioba. 

Kusogorzyk bo o nim mowa  zamieszkuje południowoamerykańskie lasy i to jak  wydaje dźwięki za pomocą skrzydeł nadal stanowi przedmiot badań naukowców.

Chyba nikt nie wie więcej o tym ptaku z rodziny gorzyków , niż Kim Bostwick. Za pomocą kamery pracującej z szybkością 1000 klatek na sekundę  sfilmowała pracę jego skrzydeł i okazało się ,że ptak uderza jednym skrzydłem o drugie w tempie 107 razy na sekundę.

Udało się ustalić, że jedno z piórek (piąte) w skrzydła ptaka działa jak plektron.
Plektron to urządzenie szarpiące struny, tak jak np. kostka gitarowa.
Ten żyjący w Ekwadorze i Kolumbii ptak nazywany jest ptasim Michaelem Jacksonem bo oprócz gry na skrzydłach ma w repertuarze taniec z wślizgami do tyłu przypominającymi słynny  moonwalk”  artysty;)

Moonwalk
 Moonwalk lub backslide – figura taneczna, tzw. „księżycowy chód”. Moonwalk popularność zdobył w latach 80. za sprawą Michaela Jacksona, który w 1983 r., w programie telewizyjnym Motown 25: Yesterday, Today, Forever przedstawił go w trakcie wykonywania utworu „Billie Jean”. Wikipedia

Karol Darwin opisał kusogorzyka swoim dziele „O pochodzeniu człowieka „  jako ptaka wydającego dźwięki w wielce niezwykły sposób.

Kusogorzyk to niewielki ptaszek o długości  ciała 8–10 cm i wadze 9,4–12 g zdobył moje serce i stał się inspiracja do wymalowania kolejnej koszulki.













78 komentarzy:

  1. Love your beautiful birds and the t-shirt is fabulous. Have a great day, hugs, Valerie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. I am very pleased, thank you for your visit and I send kisses :)

      Usuń
  2. Pierwsze słyszę o takim ptaszku, ale jest ładny, a na Twojej koszulce prezentuje się pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się zdziwiłam jak o nim usłyszałam K. Darwin wiedział ,że do wydawania dźwięku ptak używa skrzydeł ale nie wiedział jak to robi. Dziękuję i pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Glad to know about the bird's sound and the bird Michael Jackson. The bird in the t-shirt is so stunning!

    Have a wonderful day!
    A kiss

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. I really like Michael Jackson. Thank you for your visit, have a nice week :)

      Usuń
  4. Preciosa Lucyna. Las camiseta me encanta.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy o tym ptaku nie słyszałam, ale cudownie go wymalowałaś:)
    Niesamowite sa Twoje koszulki Lucynko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło , dziękuję za komentarz. Ptaszka tez nie znałam ale moim zdaniem jest super bo i gra i tańczy;)

      Usuń
  6. Nie miałam pojęcia, że taki ptak istnieje.
    Ptaszek z koszulki jest prześliczny.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się też o nim dowiedziałam niedawno, zdolna bestia z niego;)) Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Fajny ptaszek:) Słyszałam o takim, ale nie wiedziałam jak wygląda. Teraz już wiem;)
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja to nawet wcześniej o nim nie słyszałam a to taki ciekawy osobnik;) Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  8. Nie znałam tego ptaszka , na koszulce wygląda super. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. O rany! Jak to dobrze czytać blogi.
    Można się dowiedzieć, że istnieje taki ptaszorek i przy odrobinie szczęścia zobaczyć go w Polsce ( na koszulce).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki ptaszorek to naprawdę fajny gość , potrafi podbić serce wybranki:) Dobrego dnia życzę:)

      Usuń
  10. Właśnie poczytałam o nim na innych stronach i obejrzałam filmik jak to u tych ptaków wygląda. Dziękuję za tę ciekawostkę! Również wcześniej o tym nie wiedziałam. Cudowny ptaszek. Nie dziwię się, że tak cię zainspirował. Na mnie zrobił równie duże wrażenie! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafiłam na film o nim przypadkiem i zakochałam się w ptaku od pierwszego wejrzenia;)

      Usuń
  11. I ja nie wiedziałam o takim ptaku, ale już wiem dzięki Tobie Lucynko :)). Przyroda nieustannie nas zaskakuje i można podziwiać ją bez końca :) Tyle ciekawostek u Ciebie kochana - uwielbiam za to Twoje posty! A ptaszor na koszulce super, jak zawsze!:) Miłego dnia kochana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To taki ptasi artysta to fakt przyroda to worek inspiracji dla każdego z nas. Dzięki za odwiedziny no i miły komentarz . Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  12. Great design for the tee shirt. It would be really helpful to add a translator to your blog.

    OdpowiedzUsuń
  13. Thank you for your visit. Have a nice day:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przepiękny ptaszek. Ile ciekawych, niezwykłych istot żyje na świecie. Do tej chwili nie wiedziałam o nim. Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda świat ciągle zaskakuje i to jest piękne. Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Nigdy i słyszałam o tym ptaku :) wygląda niesamowicie:)
    pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  16. Obrigado por descrever este delicioso pássaro. Parece muito bonito em sua camisa, arte adorável!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Este é um pássaro incrível, estou feliz que você tenha gostado. :)

      Usuń
  17. Do tej pory nie znałam tego ptaszka, ale zaraz sobie doczytam.
    Wspaniale ozdobiłaś Lucynko, kolejną koszulkę! Brawo!!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Pięknie prezentuje się ta grafika na koszulce :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Hola Lucyna, Excelente historia de este bello pájaro y como siempre una bella camiseta

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  20. Powinnaś nawiązać współprace z jakimś czołowym projektantem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No może nie aż tak ale lubię obdrowywać koszulkami ludzi i lubię gdy sprawiają im radość:)

      Usuń
  21. Od razu obejrzałam film o Gorzykach, ubawiłam się jak zobaczyłam ich moonwalk

    OdpowiedzUsuń
  22. Dzięki Tobie i Twoim przepięknym koszulkom poznałam nowego ptaszka!
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ptaszkiem zachwycona .Blogi to super sposób by poznać miłych ludzi i fajne rzeczy:) Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Pierwszy raz słyszę o takim ptaku, na kiszulce wygląda pięknie .
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. pierwszy raz słyszę o takim ptaszku, ale to potwierdza tylko fakt, jak człowiek mało wie i uczy się całe życie. Piękne ukazanie tego ciekawego ptaszorka na koszulce :)

      Usuń
    3. Wielkie dzięki za wizytę. Fakt przyroda ciągle nas zaskakuje . ♥

      Usuń
  24. Po raz pierwszy słyszę o takim ptaszku :D Jak to człowiek każdego dnia uczy się czegoś nowego :D
    Ściskam Lucynko serdecznie <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ptaszor jest niezwykły i dopiero wynalezienie "szybkie" kamery pozwoliło rozwikłać zagadkę . Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  25. Rewelacyjna koszulka!
    Zaciekawiłaś mnie tym tak oryginalnym ptaszkiem :-)
    serdecznie pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie, że ptaszek się podoba. Miło mi , pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Nie słyszałam wcześniej o tym ptaszku. Bardzo ciekawe. :)
    Koszulka super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też do niedawna nie znałam tego ptaszka. Dziękuję za wizytę i pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  27. A wiesz kiedy ja się dowiedziałam o istnieniu tego ptaka? Właśnie przed chwilą od Ciebie :P. Niezwykła ptaszyna naprawdę i piękna, a na Twojej koszulce wyszła wspaniale <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło,że poznałaś dzięki mnie tego cudownego ptaszorka;))Dziękuję i pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Witam i dziękuję bardzo za odwiedziny :)
    Jeszcze nigdy nie słyszałam o takim pierzastym co dźwięk wydaje piórkiem! Bardzo ciekawie opowiadasz ,blog niespotykany :)
    Malowidło na koszulce extra .
    Zostaje na dłużej 😊
    Pozdrawiam ciepło :)))
    Ania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Milo mi Cię powitać . Pozdrawiam i życzę miłego tygodnia:)

      Usuń
  29. Nie słyszałam wcześniej o tym ptaszku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odkrył go już Darwin ale choć wiedział, że ptak gra na skrzydłach nie wiedział jak to robi;)

      Usuń
  30. Bardzo ciekawy i uroczy ptaszek, nie słyszałam o nim wcześniej, ale jak pięknie go przedstawiłaś na koszulce!:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Hola Lucyna, todo es muy original y bonita, grandes obras de arte. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  32. Kolejna piękna koszulka !!! Dziękuję za garść ciekawych informacji o ptaszku, o którego istnieniu do tej pory nie wiedziałam. Doczytałam jeszcze, że wydając dźwięki skrzydłami wabi w ten sposób partnerkę. Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachwycił mnie bo to ptasi oryginał i od razu pomyślałam ,że warto o nim opowiedzieć;) Dziękuję za miły komentarz i odwiedziny , pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Nie słyszałam dotąd o tym ptaszku, jest uroczy. Pomysł z koszulką ekstra! Cieplutko pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajny ptasio i pomyślałam, że ładnie będzie wyglądał na koszulce:) Pozdrawiam:)

      Usuń