piątek, 9 października 2015

O cebuli słów kilka i słoiczek do jej przechowywania=)


Cebula , któż nie zna jej smaku bez cebuli nie wyobrażam sobie gotowania. . Nazwa botaniczna to czosnek cebula bo gatunek ten należy do rodziny czosnek. Znamy jej lecznicze właściwości syrop na kaszel z cebuli smakuje potwornie ale podobno czyni cuda.
Cebula ma działanie wykrztuśne, dezynfekujące, moczopędne poprawia przemianę materii i obniża ciśnienie krwi. Cebula to źródło witamin C, B1, B2,E,K,PP oraz prowitaminy A. Występują w niej olejki lotne między innymi dwusiarczek alilo- propylowy o charakterystycznym zapachu no cóż charakterystyczny zapach to delikatnie powiedziane .
Sama cebula znana jest od wieków i to na całym świecie. Pierwsze wzmianki o cebuli a raczej rysunki ja przedstawiające pochodzą z około 5000 lat p.n.e. odkryto je podczas wykopalisk w Palestynie. Znana była w starożytnym Egipcie i Rzymie. Rzymianie spożywali ją w znacznych ilościach. Cebula nie obca była też plemionom Indian zamieszkujących Amerykę na długo przed przywiezieniem jej z Europy przez osadników.
Ze względu na jak wcześniej napisałam charakterystyczny zapach cebuli , kłopotliwe jest przechowywanie kawałków cebuli. Co prawda cebula pozbawiona „łupinek” dość szybko psuje się ale w słoiczku szklanym można ją przechować przez kilka a nawet kilkanaście godzin.
Aby słoiczek był ozdobą kuchni można go pomalować farbami do szkła , ja właśnie tak zrobiłam.










Słoiczek na razie schnie podaruje go mojemu mężowi bo gotowanie stało się jego nową pasją ku mojej uciesze. Przez lata to ja gotowałam, nie przepadam za tym zajęciem choć jestem z wykształcenia technologiem przetwórstwa spożywczego. Pracowałam co prawda w zupełnie innym zawodzie ale to już temat na inną opowieść =))
A dziś ciut poprawiłam słoiczek , bo dostałam w prezencie pisali do szkła. Słoiczek sprawdza się, niewykorzystane kawałki cebuli świetnie się przechowuje w takim słoiku=)



2 komentarze: