poniedziałek, 18 lipca 2022

Paprykarz szczeciński, pomnik Krzysztofa Jarzyny i inne atrakcje Szczecina…:)

 

         Wybraliśmy się w odwiedziny do  naszej córki mieszkającej od 10 lat w Szczecinie to takie nasze mini wakacje. Emilia i  Marcin jak zawsze zafundowali nam pobyt pełen wrażeń.

         Odwiedziliśmy  kilka restauracji, plażę miejska , pospacerowaliśmy po nabrzeżu , zrobiliśmy zakupy na Jarmarku smakoszy , wybraliśmy się nad przepiękne jezioro Szmaragdowe słowem było wakacyjnie i atrakcyjnie:)











         Oczywiście zaczęliśmy  naszą wakacyjną przygodę od odwiedzin Krzysztofa Jarzyny szefa wszystkich szefów;)) a raczej od zobaczenia jego pomnika . 


Kim jest sławny Krzysztof Jarzyna?

 Krzysztof Jarzyna ze Szczecina, którego zagrał Edward Linde-Lubaszenko, szef wszystkich szefów, to postać z kultowego filmu "Poranek Kojota”.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Poranek_kojota

Być w Szczecinie i nie spróbować najsłynniejszego dania czyli Paprykarza Szczecińskiego to niewybaczalny błąd a jak nie przepada się za tego typu smakołykami to przynajmniej należy zobaczyć pomnik tej kultowej potrawy.



„Paprykarz szczeciński został opracowany w połowie lat 60. XX w. przez pracowników laboratorium PPDiUR Gryf ze Szczecina na zlecenie szefa produkcji Wojciecha Jakackiego. Paprykarz szczeciński był wynikiem pomysłu racjonalizatorskiego na zagospodarowanie odpadów po wykrawaniu kostki rybnej z zamrożonych bloków rybnych. Pierwowzorem paprykarza szczecińskiego była afrykańska potrawa Tiep bou dienn Sénégalais, której smakiem zachwycili się technolodzy z polskich statków-chłodni do połowów dalekomorskich podczas pobytu w portach u wybrzeży Afryki Zachodniej na początku lat 60.”

Źródło Internet

Zresztą niedaleko tegoż pomnika znajduje się  makaroniarnia gdzie każdy klient może stworzyć danie wedle własnych upodobań . Dostaje się kartkę, na której zaznacza się dostępne produkty i  tworzy własne danie . Można przy okazji stworzyć potrawę na miarę zasobności własnego portfela i powiedzieć ,że wcale nie o finanse chodziło a kulinarne upodobania;)) .







Na Jarmarku Smakoszy można kupić wszystko co do szczęści prawdziwym smakoszom potrzebne, przyprawy, owoce, wyroby cukiernicze, dziczyznę, potrawy kuchni wegetariańskiej, wędliny, sery itp.



         Zawsze podziwiam malowidła na ścianach i bramie wejściowej .  Zauważyłam, że moda na wykorzystywanie gazet nie jest obca twórcom street artu.

 









 



To moja kartka  namalowana na gazecie no i oczywiście musiał być kot.

 






 

57 komentarzy:

  1. Muy buenas vacaciones familiares.
    Muy bellas fotos.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna relacja ze Szczecina.
    Bardzo lubiłam paprykarz szczeciński i chętnie swego czasu go kupowałam.
    Świetna jest ta makaroniarnia. Przypomina mi Piotrkowską OFF i Księży Młyn w Łodzi.
    Wielokrotnie oglądałam "Poranek Kojota"
    Ładne są malowidła na ścianie, a Twój kot na gazecie- piękny, taki odświętny.
    Pozdrawiam serdecznie, Lucynko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam w planie wycieczkę do Łodzi podobno to niezwykle miasto . Bardzo dziękuję i życzę wspaniałego tygodnia😊

      Usuń
    2. Polecam na chłodniejsze dni. Ja bardzo lubię Łódź, bo mamy blisko i od dzieciństwa ją znam. Choć jest wiele miejsc, których zupełnie nie znam. Ale często tak bywa, że chodzimy utartymi szlakami i rzadko z nich zbaczamy.

      Jak patrzę na makarony na Twoich zdjęciach zaraz nabieram ochoty na takie danie.
      W ubiegłym roku po wizycie w Ogrodzie Botanicznym pojechaliśmy z córką i jej rodziną do Śródmieścia właśnie na makaron. Gotowany al dente, z przepysznymi dodatkami. Podane na talerzach z rantem. Oczywiście zachwyciłam się tą kamionką. I długo za mną "chodziła". Jednak pomijając cenę( która jest bardzo zróżnicowana) są one dość ciężkie. I dlatego odpuściłam.
      Te, na których Wy jedliście- również bardzo ładne. Matowe, granatowe lub czarne.
      Świetne są takie biesiady.
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Oj kusi mnie Łódź na razie muszę zadowolić się czytaniem książki "Łódź miasto po przejściach"😊 Dobrego weekendu😊,

      Usuń
  3. Udany wypad. Dziękuję za wirtualną wycieczkę po ciekawych miejscach Szczecina.
    Twoja koty na gazetach bardzo mi sie podobają, maluj dalej i chwal się efektami pracy.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję miło się.czyta takie słowa. Pozdrawiam serdecznie😊

      Usuń
  4. Lucynko zawsze z wypiekami na twarzy czytam Twoje wpisy o Szczecinie :). Mój brat mieszka właśnie w Szczecinie, a i my z mężem przez wiele lat mieszkaliśmy tam, właściwie to przez cały okres studiów doktoranckich. Do Warszawy przeprowadziliśmy się ze względu na pracę, ale Szczecin odwiedzamy każdego roku i pokazujemy chłopcom nasze ulubione miejsca :). Paprykarz szczeciński - kultowy, chociaż w tym roku próbowałam paprykarza z dorsza z Wyspy Wolin (taki regionalny produkt) i całkiem dobry, choć wiadomo klasyk szczeciński jest bezkonkurencyjny :)). Kot na gazecie boski! Bardzo podoba mi się!! Wychodzi ciekawa praca, pomysł warty podpatrzenia :)).
    Buziaki dla Was!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Córka kupiła nam na Targu Smakoszy taki paprykarz z dorsza skuszę się i spróbuję choć rybki najlepiej lubię w akwarium😉 Szczecin to fajne miasto. Malowanie na gazecie jest dobrą zabawą polecam. Udanego tygodnia życze😊

      Usuń
  5. Świetny pomysł z tą makaroniarnią! Wspaniały mieliście urlop i to w towarzystwie bliskich osób. Kartka mega oryginalna:) Serdeczności Lucynko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się spodobało bo można samemu stworzyć danie i przy okazji mieć kontrolę nad finansami😊 Dziękuję i pozdrawiam serdecznie😊

      Usuń
  6. Świetną wycieczkę po szczecinie zrobiłaś mi Lucynko. Nawet swoje danie próbowałam skomponować:))) Kot na gazecie rewelacyjny. Uściski:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi bardzo. Dziękuję udanego tygodnia życzę😊

      Usuń
  7. Co to byłby u Ciebie za post bez kota !! Fajny jest ten namalowany przez Ciebie na gazecie. Szczerze nie miałam okazji jeszcze zwiedzać Szczecin ale cieszę się, że wakacje a właściwie początek urlopu mieliście udany. Podoba mi się bardzo ta kartka na której się komponuje własne danie to jak nic coś dla mnie, tym bardziej że makaron lubię !!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczecin jest pięknym.miastem i warto się tam wybrać. Odwiedziliśmy kilka fajnych miejsc i oderwaliśmy się od codzienności. Koty no fakt jakoś tak wychodzi, że się zawsze pojawiają na moich postach😁😼 Pozdrawiam serdecznie😊

      Usuń
  8. Szkoda, że paprkarz nie jest taki jak kiedyś, chociaż kupuje to nie jest to samo. Kot pięknie jest namalowany. Nigdy nie byłam w Szczecinie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie lubię rybnych dań ale podobno ten z Targów Smakoszy jest bardzo dobry lepszy od tego kupowanego w sklepach. Dziękuję i życzę udanego dnia😊🦋

      Usuń
  9. Люцина, очень красивый город Щецин!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda Szczecin jest naprawdę ładny. Miłego dnia😊

      Usuń
  10. From the photos, it sure is a great vacation. Holidays is about food and visiting of places and taking photos. A beautiful place to visit.

    OdpowiedzUsuń
  11. Gostei de ver estas belas fotografias.
    Um abraço e continuação de uma boa semana.

    Andarilhar
    Dedais de Francisco e Idalisa
    O prazer dos livros

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne wszystkie malowidła (numer 1 to oczywiście koty). :)
    Kiedyś uwielbiałam paprykarz i nie miałam pojęcia, że ma coś wspólnego z afrykańską potrawą.
    Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Paprykarz to swoisty symbol Szczecina😊 Miłego wieczoru😊

      Usuń
  13. Szczecin to dobre miasto na wakacyjny urlop. Można tam zobaczyć mnóstwo fajnych atrakcji.

    OdpowiedzUsuń
  14. Boa tarde minha querida amiga Lucyna. A matéria ficou maravilhosa e especial. Que vontade de conhecer esse lugar especial.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nigdy nie byłam w Szczecinie, ale bardzo bym chciała odwiedzić kiedyś to miasto.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ach, chciałabym kiedyś zobaczyć Szczecin... :) wspaniała relacja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miasto bardzo piękne i stare miasto warto się tam wybrać . Miasto portowe z bogatą historią.

      Usuń
  17. Un bonito reportaje. Me alegra que lo pasaras bien con tu familia. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję za wizytę na moich szumiących stronkach. Jak do mnie trafiłaś?
    Zachęcona dzisiaj zaglądam do Ciebie i postaram się zaglądać tutaj częściej.
    Będzie mi miło, jak również ponownie zajrzysz do mnie.
    Nie mogę zaoferować Ci herbatki i czegoś słodkiego, ale zawsze znajdziesz ciepłe słowo.
    A Szczecin? Kiedyż ja tam byłam????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię czasami zajrzeć do znajomych moich znajomych i tak trafiłam do Ciebie😊 Zawsze miło jest poznawać nowych ludzi i nowe miejsca😊

      Usuń
  19. Precioso reportaje, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena Lucyna y gracias por compartir. Un abrazo desde el norte de España.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że mój podt się spodobał. Dziękuję za pozdrowienia i życzę udanego weekendu:)

      Usuń
  20. Bardzo podobały mi się twoje zdjęcia, teksty i dzieła sztuki! Zawsze cudownie zobaczyć swoją część świata, każde zdjęcie było bardzo, bardzo interesujące, a posiłki, które jadłeś, wyglądały przepysznie! Dziękuję za udostępnienie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło , dziękuję i życzę udanej niedzieli😊🌞

      Usuń
  21. Widzę, że wycieczkę do Szczecina można zaliczyć do zdecydowanie udanych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda😊 Lubię tam wracać.z dwóch powodów pierwszy to odwiedziny u córki a drugi piękne miasto😊. Pozdrawiam serdecznie😊

      Usuń
  22. Wieki nie byłam w Szczecinie. Zawsze bardzo lubiłam to miasto :) Musimy się tam wybrać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto bo miasto ciekawe , wiele atrakcji i można dostosować je do zasobności kazkażdego "portfela". Pozdrawiam serdecznie😊

      Usuń
  23. Nigdy tam nie byłam. Wspaniałe zdjęcia!! Kotek cudny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Warto wybrać się do Szczecin to miasto gdzie można wiele zobaczyć . Pozdrawiam serdecznie😊🐟



      Usuń
  24. Bardzo przyjemna wycieczka, miło mi się z Tobą spacerowało, nigdy w Szczecinie nie byłam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam to fajne miasto , pełno tu atrakcji na każdy gust i kieszeń😊😎

      Usuń
  25. Lucynko!
    Kilka razy oglądam Twój post i nie mogę oderwać oczu od malunków i pysznego jedzonka.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj przydał mi się ten wyjazd poprawił humor 😊😎Bardzo dziękuję za odwiedziny. Pozdrawiam serdecznie😊

      Usuń
  26. Beautiful pictures and precious time. Thank you for sharing.

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię takie ciekawe relacje, wycieczka widać udana i pokazalas wiele ciekawych miejsc. Kot na gazecie mnie rozwalił, jesteś niemożliwa 🤣

    OdpowiedzUsuń