piątek, 3 stycznia 2020

Niezwykła kaczka … mandarynka:)


Jakoś nie miałam okazji do tej pory poznać, że tak powiem osobiście pięknego ptaka zwanego  kaczką mandarynką.

 Kaczka mandarynka (Aix galericulata) to średniej wielkości ptak z rodziny jak sama nazwa wskazuje kaczkowatych (Anatidae). Mandarynka zamieszkuje Sachalin, Japonię, Mandżurię, wschodnie Chiny oraz dorzecze Amuru. Zimuje w Japonii i południowo-wschodnich Chinach.

Spotykana jest w Polsce, choć jak wspomniałam ja akurat nie miałam zaszczytu poznać pana kaczora, bo to on jest niezwykle pięknie upierzony. 

Do Europy ten niezwykły ptak przywędrował w XVIII wieku i był hodowany, jako ptak ozdobny.  Można powiedzieć, że dziko żyjące populacje to potomkowie buntowników, bo to zbiegłe z niewoli osobniki dały im początek.

Nazwa ptaka zapewne pochodzi od mandaryna chińskiego urzędnika. Ptak przypomina wyglądem tego dostojnika ubranego w  strojne szaty.

Jako najmłodsze dziecko w rodzinie (ze strony mamy) dziedziczyłam  po sporo  starszych kuzynach wszystko począwszy od zabawek na książeczkach kończąc.

Przypomniała mi się stara książeczka, jaką czytałam w dzieciństwie oczywiście też odziedziczona po kuzynostwie;)  „ Pięciu braci LI” autorstwa Marii Górskiej.

Bracia LI mieli niezwykłe zdolności i złote serca niestety byli prześladowani przez złego mandaryna.




Tak więc ten niezwykły ptaszek ozdobił pierwsza w tym roku  koszulkę na moim blogu i przywołał wspomnienia z dzieciństwa. 









Na pomysł namalowania ptaszka wpadła Emilia i to do niej powędruje koszulka.




.

70 komentarzy:

  1. Замечательная птица мандаринка! Красиво смотрится на футболке.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nazwę takiej kaczki słyszałam, ale na oczy to chyba takiej nie widziałam :) Kolejna fajna koszulka Lucynko.

    OdpowiedzUsuń
  3. So beautiful! Happy New Year 2020, hugs, Valerie

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja tym razem znam kaczkę mandarynkę i widywałam ją swego czasu często :))) Dawna szkoła mojego syna mieściła się na ulicy Mandarynki i dwa razy w roku organizowała zbiórkę pieniążków dla kaczki mandarynki, która mieszka w naszym zoo :))) Koszulka wyszła Tobie Lucynko przeeeeepięknie!!!! Buziaki kochana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O jej ale Ci zazdroszczę bo to taki cudny ptak , niezwykły . Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Bosko kaczka namalowana, ślicznie wkomponowana w kolor koszulki. Widziałam ją, jest naprawdę urocza, no budzi zachwyt tymi swoimi barwami i uroczą mordką. :) Cudownego roku życzę i byś tę małą piękność osobiście spotkała. :))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję za życzenia i Tobie również życzę udanego roku :)

      Usuń
  6. Świetna koszulka z malowaną mandarynką. Mistrzowsko ją namalowałaś Lucynko.
    Uściski:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie cieszy, że moja praca się spodobała. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  7. Beautiful duck painting on fabric!

    OdpowiedzUsuń
  8. You painted the mandarin duck so beautifully, Lucy!

    Have a wonderful weekend!

    OdpowiedzUsuń
  9. Też nie miałam przyjemności oglądać takiej kaczuchy :-) A piękna jest :-)
    Rewelacyjnie ją namalowałaś :-)
    pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauroczył mnie choć widziałam go jedynie na fotografiach i filmikach , ma nadzieję zobaczyć ptaszka na żywo. Bardzo dziękuję za komentarz i serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Piękna mandarynka przysiadła na koszulce . Szczęśliwego i spełnionego Nowego Roku 💖🌲

    OdpowiedzUsuń
  11. Śliczna jest ta kaczusia a przy okazji dowiedziałam się czegoś nowego:) Serdeczności Lucynko.

    OdpowiedzUsuń
  12. Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę to jest on czyli pan kaczor bo ona jest skromna i szara;)

      Usuń
  13. Cudna!!! Masz talent do malowania!

    OdpowiedzUsuń
  14. Mandarynka jest piękna, a aTwoje makowidło w pełni oddaje jej urok.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że kaczuszka a raczej kaczorek się Ci spodobał. Przesyłam pozdrowienia:)

      Usuń
  15. It is a beautiful T-shirt. The painting blends well with the colour of the T-shirt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Thank you very much for your kind words. Have a good day:)

      Usuń
  16. piękna kaczucha, nawet nie widziałam, że taka mandarynka jest :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Chinach to symbol wierności podobno gdy jedna ginie druga umiera ze zgryzoty.

      Usuń
  17. Kaczucha wyszła Ci śliczna:)
    Podziwiam Twój talent:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Lucynko, pięknie malujesz, i to na tkaninie!!! Podziwiam talent!
    Pozdrowienia noworoczne zostawiam, zdrówka życzę i nieustającej weny w 2020 roku:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa i przesyłam pozdrowienia:)

      Usuń
  19. Kaczki mandarynki pływają po Wiśle pod Wawelem.Byłam, widziałam.
    Kaczka na koszulce to niebanalny pomysł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to mam kolejny powód by wybrać się do Krakowa.Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  20. Mandarin Duck to piękny ptak. Dziękujemy za wszystkie wspaniałe informacje. To było bardzo interesujące. Emilia będzie bardzo zadowolona ze swojej koszulki. Twoja grafika jest cudowna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi,że mnie odwiedziłaś i że kaczuszka się spodobała. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  21. Po pierwszym zdjęciu myślałam, że to fabryczny nadruk A tu taka niespodzianka :D piękna kaczuszka mandarynka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie:) Kaczuszki mandarynki to niezwykłe ptaszki . Pozdrawiam :)

      Usuń
  22. efekt końcowy bardzo fajny. oryginalna koszulka :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Przepiękna. Wygląda jak by się zamyśliła na chwilkę.
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niezwykły ptak , tak wygląda samczyk, samiczka jest cała szara. :)

      Usuń
  24. Kolejna świetna koszulka, cudny malunek :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Zdolniacha! Stworzyłaś kolejną cudną koszulkę. Kaczka na niej jak żywa!
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
  26. Poza podziwianiem Twojej pięknej pracy, jeszcze jedna wartość. Wartość nauki, wiedzy.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ojeju, masz niesamowity talent!! :o <3
    Zapraszam :)
    ania-el.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetnie namalowałaś pana kaczorka! Mandarynki znam tylko z zoo :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Nigdy nie widziałam tego strojnisia na żywo ale mam nadzieję ,że w te wakacje poznam jegomościa ;)

      Usuń