czwartek, 30 kwietnia 2020

Dzik na ul. Dzikiej i wiosenne opowieści.

Ulica Dzika nosi tą nazwę od 1945 roku przed wojna nazywała się 

 "Am Rohrbusch " czyli w tłumaczeniu na język polski "Na trzcinie".  Z tego co wyczytałam w książce Jerzego Piotra Majchrzaka  „Wędrowanie w przeszłość. Zapiski encyklopedyczne o Zielonej Górze i okolicy”  rosły  tu trzciny . Wspomina o tym ,że  połacie dziko rosnących trzcin ciągnęły się od obecnej ulicy Wazów  (Rohrbusch po polsku  Trzcinowy Zagajnik ) aż do obecnej ulicy Starokisielińskiej.



Ulica Dzika żyła swoim życiem aż do 2015 roku kiedy  wybudowano tam kilka apartamentowców no może to dość szumna nazwa ale  życie mieszkańców na pewno odrobinkę się zmieniło . Czy na lepsze? Czytając doniesienia prasowe raczej nie.
Co jeszcze warto wiedzieć o Dzikiej ?

Przy ul. Dzikiej w 1986 roku z inicjatywy harcerzy i przy ich udziale powstał Dom Harcerza. W 2018 roku przeniesiono harcerzy do nowego budynku .
W budynku gdzie dawniej mieścił się Dom Harcerza obecnie znajduje się Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia.

Od 1979 roku na ulice Dziką z pomnika  (projektu Tadeusza Dobosza ) spogląda
Janusz Korczak wielki przyjaciel dzieci i niezwykła postać. Więcej o nim tu.



Ale ja wybrałam się tam by zobaczyć co nowego powstało w galerii pod chmurka na ulicy Dzikiej.


O tym ,że dziki pojawiają się na niektórych ulicach Zielonej Góry wie każdy  przynajmniej każdy mieszkaniec miasta. O tym ,że jest w naszym mieście ulica Dzika też ale. że dzik ma na tej ulicy swój portret pewnie nie każdy wie;)




Oprócz portretu dzika powstały nowe murale w miejsce starych, które ząb czasu zniszczył.

Artysta pochwalił się swoimi przyborami do malowania.



Ja tez wykorzystuję wolny czas by rysować. 





Nie namalowałam co prawda portretu dzika ale lisa. Ulica Lisia też jest w naszym mieście i jak już kiedyś pisałam ma swoje lisie portrety.





Zapraszam na Dzika w wiosennej szacie J














42 komentarze:

  1. Lovely to see your photos and the interesting murals. I love the bear, but I'm glad there are no bears here. But we do have wild boars, deer and foxes near here. Your paintings are beautiful, especially the foxes. Stay safe, hugs, Valerie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Thank you very much.
      I like foxes although they are very shy. Dziki wander the street about which I wrote sometimes whole families :) Have a nice evening :)

      Usuń
  2. Dzik jak najbardziej na swoim miejscu:) Chyba jednak lisek podoba mi się bardziej.
    No i kwitnące, piękne bzy - u nas jeszcze w pączkach i nie mogę się doczekać.
    Przesyłam serdeczne pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas wiosna w pełni, kwitną kwiaty, koty wygrzewaja się na sloneczku tylko my musimy nosić maski. Wszystkiego dobrego:)

      Usuń
  3. Dzik jest dziki, dzik jest zły
    Dzik ma bardzo ostre kły
    Kto spotyka w lesie dzika
    Ten na drzewo szybko zmyka
    Uwielbiam te wierszyki Brzechwy o zwierzętach, a dzięki Twojemu wpisowi przypomniałam je sobie :-)
    serdeczności posyłam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię te wiersze a ten o dziku szczególnie;) Pozdrawiam serdecznie;)

      Usuń
  4. Ale ciekawe malunki! Dzik świetny! Lisek bardzo przykul moją uwagę ;) Fotografie kwiatów również cudowne, uwielbiam naturę! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Lubię tą niezwykłą galerię Murali co pewien czas zmienia się tam wszystko . Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Чудесные фотографии и рисунки! Поздравляю вас с 1 маем!

    Поздравляю с 1 Мая!
    Счастья, радости желаю.
    Каждый день пусть будет крут,
    Пусть любимым будет труд.

    Ведь любимая работа —
    Это вовсе не забота.
    Это счастье, не беда.
    Поздравляю с Днем труда!

    В этот чудный день весенний
    Классным будет настроенье.
    С Первомаем! С Днем труда!
    Будьте счастливы всегда!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Большое вам спасибо. Я желаю вам всего наилучшего

      Usuń
  6. Love the shady green trees. Pretty wall murals.

    OdpowiedzUsuń
  7. No proszę jaka ciekawa historia ulicy. I przepiękny ten Twój lisek :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze to sama zastanawiałam się czemu ta ulica nazywa się dzika i myślałam,że to dla tego,że czasami z pobliskiego lasu dziki tam zaglądają. Pozdrawiam majowo i słonecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa opowieść. Nie wiem czy w moim mieście jest ulica Dzika za to po mieście biegają dziki z pobliskiego lasu i robią furorę wśród mieszkańców :-).Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak pierwszy raz zobaczyłam dzika w mieście to byłam bardzo zdziwiona . Dziki szukają łatwego pożywienia . Miłej majówki i dużo uśmiechu:)

      Usuń
  10. Piękne lisie portrety. Dużo ciekawych murali jest w Twoim mieście. Miłej majówki 🌷🌷🌷🌷🌷

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda mamy prawdziwych artystów i co pewien czas powstaje nowy mural . Dziękuję i życzę słoneczka i uśmiechu:)

      Usuń
  11. Świetne te dziki, lisek też cudny!

    OdpowiedzUsuń
  12. Beautiful pictures!Love yours,they are gorgeous.Best wishes!

    OdpowiedzUsuń

  13. Cudowny post z wieloma pięknymi zdjęciami. Janusz Korczak był miłym i bardzo odważnym mężczyzną, bohaterem! Dziękujemy za poinformowanie nas o nim. Podobały mi się malowidła ścienne. Kiedy ich tu widzę, zawsze sprawiają, że się uśmiecham, niezależnie od tego, czy opowiadają historię miasta, czy kolorowe zwierzęta. Twoja grafika jest również bardzo przyjemna. Podobał mi się klaun, ale lis jest jednym z moich ulubionych zwierząt. Twoje wiosenne kwiaty też są piękne. Życzę zdrowia i szczęśliwego tygodnia. Przepraszam za błędy gramatyczne, które popełniam podczas korzystania z Tłumacza Google :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i doceniam,że piszesz piękne komentarze w moim ojczystym języku. Życzę udanego weekendu i dużo uśmiechu:)

      Usuń
  14. Muy bonitas pinturas. Besitos y salud.

    OdpowiedzUsuń
  15. Podobają mi się Twoje rysunki i Twoje spojrzenie na świat.

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam takie historie ulic. Tyle ciekawostek, tajemnic w sobie skrywają :). A swoją drogą to ciekawa jestem Lucynko jak dzik wyszedłby w Twoim wykonaniu :)), bo napisze szczerze lisem to mnie powaliłaś! Niesamowity jest! Buziaki kochana i rysuj dalej!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O i mam kolejnego modela choć z dzikiem różnie bywa;)) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  17. Lisek skradł moje serce! :) Twoje rysunki są niesamowite. Dzik też fajnie wygląda :) Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. "Dziki mural" bardzo mi się podoba;) Twoje rysunki również. Lis jak żywy!
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię odwiedzać "galerię" na Dzikej bo ciągle się tam zmienia ekspozycja;)) Pozdrawiam serdecznie i dziekuję:)

      Usuń
  19. Lucyna, мне понравилась ваша лиса!
    Была рада прочитать и ПОНЯТЬ весь текст по-польски!!! Вызвало затруднение слово harcerz. Из-за него пришлось включить переводчик:))
    Piękna jest wiosna w Zielonej Górze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło,że zrozumiałaś wszystko. Słowo "harcerz" jest rzeczywiście trudne do przetłumaczenia :) Życzę miłego dnia:)



      Usuń
  20. Podobają mi się murale w twoim mieście.Lisek skradł moje serce. Jest prześliczny.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń