poniedziałek, 8 kwietnia 2019

O zającach w tradycji i moim domu ;)

Zabrałam się do robienia wielkanocnego stroika, bo czasu coraz mniej a ja właściwie nic jeszcze nie przygotowałam.

Stroik zrobiłam z tego, co wcześniej udało mi się znaleźć w moim kuferku.  Jestem stałą klientką sklepu o dumnej nazwie Centrum Wyprzedaży i zawsze coś mi się tam udaje kupić za nieduży grosz.
Dekoracje powinny być ładne, ale nie obciążać zbytnio świątecznego budżetu.






Oprócz ozdób potrzebnych do zrobienia stroika kupiła tam w tym roku zabawnego zająca a raczej dwa zające (jeden dla córki) na ciastka.


Oglądam to moje cudo od kilku dni i zastanawiam się skąd wziął się zając w wielkanocnej tradycji.
Z tego, co udało mi się dowiedzieć to już w starożytności był symbolem płodności i budzącej się wiosennej przyrody. W czasach przedchrześcijańskich zająca kojarzono z pomnażaniem dóbr i urodzajem.
Wiosną, kiedy odradzała się przyroda na terenie Europy Zachodniej czczono boginię płodności Eoster.

Zwyczaje te zostały wyparte przez chrześcijan, którzy obchodzili święto Zmartwychwstania razem z żydowskim świętem Paschy 14 dnia miesiąca wiosennego nissan. W naturalny sposób połączyło, więc Wielkanoc z pogańskimi tradycjami.

W dawnej ikonografii chrześcijańskiej zając symbolizował pokornych i biednych. Przedstawiany był z wraz motywem winnego krzewu.

W drugiej połowie XVIII wieku symbol wielkanocnego zająca bardzo się rozpowszechnił za sprawą coraz to popularniejszych kartek pocztowych, wysyłanych wraz ze świątecznymi życzeniami.
Zając często był przedstawiany na kartach pocztowych z koszykiem pełnym kolorowych jajek.

Mnie najbardziej podoba się tradycja obdarowywania dzieci przez wielkanocnego zajączka drobnymi upominkami w pierwszy dzień świąt wielkanocnych. Zwyczaj ten przywędrował do nas z Niemiec, przyjął się najbardziej na Śląsku, Pomorzu i na terenach zachodniej Polski. Zając zostawia łakocie i drobne prezenty w specjalnie przygotowanych w tym celu koszyczkach, wyścielonych pocięta zieloną bibułą. Ale jak koszyczka brak a dzieci grzeczne zając przymyka oko i zostawia prezent w trawie albo gdzieś, gdzie dzieci go znajdą;))

Mam w domu mnóstwo zająców.
Jest zając ozdobny z jajeczkiem w łapakach


 i zając „kieliszek”, na jako. 


Zajączek wymalowany przez moją córkę, kiedy jeszcze chodziła do szkoły podstawowej


 i taki przywieziony przez nią z Pragi.



Zajączki rozgościły się na serwetka


 i na klamerkach do suszenia prania.  


Mam serwetnik w kształcie zajączka. 


Jest zajączek z doniczka na zioła kupiony dawno temu przez mojego męża.  


Jest foremka do wycinania ciasteczek w kształcie zajączka.  


A z szuflady zerka na mnie jeszcze jeden zajączek 

aż dziw, że nie zgubił wśród tylu szpargałów. 


Życzę hojnego zajączka w tym roku:)

A dziś kiedy szukałam kleju w swoim kufrze znalazłam takie cudo a na nim ... oczywiście zające ;))

 . 



26 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Tez lubię bo wiosna i ciepełko. Dobrego zajączka życzę;)

      Usuń
  2. Piękne masz dekoracje świąteczne. Takiego zajączka co masz na zioła ja dzisiaj zakupiłam w Netto. Różni się tylko odcieniem brązu i mój ma doniczkę na plecach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam ,że to taki "jednorazowy" zajączek ale mamy go już od trzech lat , po świętach wędruje do szafy a wiosną znowu cieszy oczy:)

      Usuń
  3. Podobają mi się takie wiszące wianki jako dekoracja:)
    Ale masz dużo zajączków:))
    Ps. U nas też jest zwyczaj, że Zajączek przynosi słodkości i jakieś niewielkie prezenty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nam tez zając przynosi łakocie bardzo miły zwyczaj . Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. to taki podniebny wianek:))))mój na razie w powijakach:))zbieram "materiał"czyli skorupki jajek:)))mam w planie zrobić,ale co z tych planów wyjdzie???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też robiłam taki z wydmuszek w ubiegłych latach. Pięknie się prezentują takie wydmuszki pomalowane lub oklejone ozdobnymi kwiatkami, sznureczkami itp. Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Wianek jest śliczny. Kolekcja zajaczkow jest ogromna na święta piękna będzie dekoracja. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Faktycznie jest trochę tych zająców a pewnie to i tak nie wszystkie;))
      Pozdrawiam wiosennie:)

      Usuń
  6. Super kolekcja zajączków, a najbardziej podoba mi się Twój nowy nabytek - zajączek z pojemnikiem na ciasteczka. Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mi się spodobał bo pomysłowy i niedrogi 15 złotych;) Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Ten zwyczaj z przynoszeniem łakoci przez zajączka jest uroczy, podoba mi się bardzo. W moich rejonach nie było nigdy takiej tradycji, a jest świetna i wielka frajda dla dzieciaczków :D
    Fajną masz kolekcję zajączków :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas w domu tez długo nie było takiego zwyczaju ale mi się bardzo podobali wprowadziłam "zajęcze upominki" . Wszyscy je polubili i tak już zostało;)) Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Lucynko przede wsztstkim jestem pełna podziwu i zachwytu dla Twojej zajączkowej kolekcji :)) Masz wesoło :) Mi równiez najbardziej przypadł zając - pojemnik na łakocie :)) Jest super!! Ja zwyczaj obdarowywania się "Zajączkiem" znam bardzo dobrze bo w moich rodzinnych jest praktykowany :)). Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I zapomniałam jeszcze napisać, że piękną dekorację zrobiłaś :) Świetny pomysł by w ten sposób wykorzystać wianek :)

      Usuń
    2. Ten zając na słodycze tez mnie urzekł i co prawda na drugi dzień ale szybko pogalopowałam po niego i jego brata dla córki;)) Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  9. Masz sporo różnych skarbów. Wcześniej podziwiałam Twoje broszki a teraz wielkanocne zające. Piękna kolekcja. Do serca przypadły mi zające na ciastka. U mnie też "zajączek" przynosi prezenty. Świetny wianek.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na dodatek to chyba nie wszystkie zające w moim domu,bo pewności nie mam czy jeszcze jakiś kicaj nie ukrył się gdzieś w pudle . Mam zwyczaj chować wszystko w wiadome miejsca niestety zapominam gdzie sa te wiadome miejsca;)) Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Bonitos detalhes. Feliz semana.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bonitos detalhes. Feliz semana.

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękny stroik i ogólnie wszystkie ozdoby! Muszę i ja coś wykonać ciekawego, dziękuję za inspirację! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno coś super wymyślisz oby tylko czas pozwolił bo czasu ciągle nam kobietom brak. Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. stroik - cudowny! sama bym wzięła go do siebie haha :D Ja też szukam jakiś ciekawych dodatków do siebie, cieszę się, że wpadłam do ciebie po inspiracje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak z czasem ilość ozdób wszelakich zajmuje tyle miejsca, że trzeba je ograniczać bo by nie było gdzie postawić baby wielkanocnej;)) Pozdrawiam:)

      Usuń