wtorek, 29 sierpnia 2023

Świdwin miasto nad Regą

            Wybraliśmy się w kolejną podróż tym razem do miasta położonego nad rzeką Regą.    

Świdwin bo o nim mowa to miasto w środkowej części województwa zachodniopomorskiego .



            Świdwin to nieduże miasto ale ma wiele do zaoferowania turystom  podobnie jak w Łagowie Lubuskim znajduje się tu piękny Zamek Joannitów.

Od tego zamku zaczniemy zwiedzanie Świdwina.



Jak podaje Wikipedia

„Zamek znajduje się na lewym brzegu Regi, na północny zachód od miasta lokacyjnego. Pierwotnie gotycki, w XVIII wieku przebudowany w stylu klasycyzującego baroku z zachowaniem elementów architektonicznych z XIV wieku.

Pierwszy zamek w Świdwinie powstał z fundacji margrabiów brandenburskich z dynastii askańskiej pod koniec XIII wieku. Zbudowane na ich zlecenie założenie obronne składało się z obwodu warownego w formie nieregularnego trapezu oraz długiego domu mieszkalnego stojącego przy kurtynie północnej. Właściwe castrum zaczęli wznosić dopiero kolejni właściciele miasta Wedlowie na początku XIV wieku. Sprzedali oni w 1384 roku zamek zakonowi krzyżackiemu na siedzibę wójtostwa. Krzyżacy dokonali rozbudowy i przebudowy pierwotnego założenia. Na przełomie XIV i XV wieku rozebrali stary dom mieszkalny, wznieśli wschodnie skrzydło i duży ceglany budynek na siedzibę wójta przy kurtynie północnej. Wzniesiono również w tym czasie nową bramę i wieżę przybramną. W 1445 roku zamek kupił elektor brandenburski Fryderyk II. Na początku XVI wieku przebudowano bramę i wzniesiono przedbramie.

Od 1540 roku zamek użytkowali joannici. W XVIII wieku za ich sprawą dokonano barokizacji oraz przebudowy i rozbudowy obiektu. Wzniesiono dwa nowe skrzydła i zamknięto ostatecznie dziedziniec. W 1808 roku joannicka komandoria w Świdwinie została zlikwidowana, a zamek przeszedł na własność rządu pruskiego. Przeznaczono go na siedzibę urzędów.”










Obecnie zamek to centrum kultury . Znajduje się tam między innymi siedziba Centrum Informacji  Turystyczne, kawiarnia,  biblioteka . Można zwiedzać zamek z przewodnikiem, napić się dobrej kawy w urokliwej kawiarni kupić pamiątki i wspomóc  „gliniuarzy” a w zamiany  dostać ich dzieła ja wybrałam taki śliczny mały kubeczek. Kupiliśmy torbę, książkę , no i oczywiście magnesy;)




W XIV  wieku wybudowano trzecią bramę do miasta zwana Kamienną, która jako jedyna zachowała się do czasów obecnych.  





brama Kamienna – wybudowana w XIV wieku, była jedną z trzech bram chroniących miasto. Do czasów teraźniejszych zachowała się jako jedyna. Jej przebudowa miała miejsce w 1475 r.

 Jako ciekawostkę należy napisać, że w 2002 r. bramę zaopatrzono we wrota, stylizowane na gotyckie.  Głównym wykonawcą ważących ponad 2 tony wrót   był świdwiński stolarz Pan Edward Mirosław Koczwara.

 

Tak zwany duży kościół w Świdwinie to  zbudowany w 1338 roku kościół pod wezwaniem Matki Bożej Nieustającej Pomocy.  Budowla ma kształt bazyliki z trzema nawami . Zbudowana jest z ciemnej cegły a dach pokryto miedzianą blachą. Kościół i przylegająca do niego wieża z dachem w kształcie tzw. Hełmu robią imponujące wrażenie.





Kto oglądał kultowy serial Charité wie kim był Rudolf Vircholf ale czy każdy wie, że urodził się właśnie w Świdwinie? Tego pewna nie jestem;)

 



Rudolf Ludwig Karl Virchow (ur. 13 października 1821 w Schivelbein {obecnie Świdwin), zm. 5 września 1902 w Berlinie) – niemiecki patolog, antropolog i higienista.

Wikipedia

Ten piękny mural został ufundowany w 200- setna  rocznicę  jego urodzin.



Jak  mowa o muralach to znalazłam nasz zielonogórski akcent w Świdwinie ten mural namalował nasz  artysta Biko tak , tak ten sam, który namalował w Zielonej Górze mural z Marylą Rodowicz i wiele innych.



Pomnik  ku czci poległych  Lotników  II Armii Ludowego Wojska Polskiego.

W Świdwinie jest mnóstwo atrakcji  o wszystkich trudno napisać najlepiej wybrać się tam osobiście. 



Bardzo urokliwe są kaczuszki, które spotkaliśmy nad rzeką Regą można je  nakarmić ziarnem  z specjalnego automatu. 











Nas zaprosił tam mąż moje córki Marcin dziękujemy i mamy nadzieję wybrać się tam ponownie . 

51 komentarzy:

  1. Niewielkie , ale urocze miasto . Moje strony. Pozdrawiam serdecznie 🌺🌺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajne m8asto, milo było tam być. Pozdraeiam setdrcznie:)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Zdziwiłam się, że ma tyle do zaoferowania. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  3. Miło było pospacerować z Tobą Lucynko. Nie znałam tego miasta "od środka":))) Murale fascynujące i piękne. Film oglądałam, ale nie wiedziałam, że Virchow urodził się tutaj.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze to też nie znałam tego miasta ale byłam miłe zaskoczona. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  4. Bardzo urokliwe miasteczko, super, że o nim opowiedziałaś:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała wycieczka. Dziękuję Lucynko za możliwość wirtualnego zwiedzania. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za udostępnienie tego pięknego miasta! Wszystkie informacje, które podałeś były bardzo interesujące. Byłoby to wspaniałe miejsce do odwiedzenia i przeglądania biblioteki, siedzenia i wypicia filiżanki kawy oraz kupowania pamiątek. Murale są niesamowite, a artyści wyjątkowo utalentowani. Czytałem biografię Rudolfa Ludwiga Karla Virchowa w Wikipedii. Imponujący mężczyzna! Imponujący jest także pomnik ku czci poległych lotników 2 Armii Ludowego Wojska Polskiego. Zauważyłem, że za każdym razem, gdy odwiedzam pomnik, bardzo się wzruszam, gdy czytam nazwiska poległych. Kaczki są również bardzo słodkie i dobrze jest wiedzieć, że istnieje maszyna do ich karmienia zbożem. Dziękuję za wprowadzenie mnie w ten piękny rejon. Z przyjemnością dowiedziałem się o panu Virchowie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że mogłam pokazać.Ci to ciekawe miasto. Życzę udanego tygodnia:)

      Usuń
  7. Me ha encantado conocer está ciudad, se ve bonita. Besos.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że miasto się.podoba. Miłego tygodnia życze:)

      Usuń
  8. Niewielkie miasteczko, a ma tyle ciekawych mieść do zobaczenia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie miałam pojęcia, że to takie ładne i interesujące miasto! Nazwa Świdwin niby nie jest mi obca, ale nic kompletnie o tym miejscu nie wiedziałam. Czasem nawet człowiek przejeżdża podczas dłuższej podróży przez jakieś miejscowości, które nie wydają się atrakcyjne, a wystarczy zatrzymać się, pochodzić, rozejrzeć - i okazuje się, jak wiele mają one do zaoferowania. Dziękuję Ci, Lucynko, za tę wycieczkę :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też do tej pory niewiele o Świdwinie wiedziałam A to ciekawe miasto. Serdeczność przesyłam:)

      Usuń
  10. Urocza miejscowość. Dotąd o niej nie słyszałam. A mural po prostu zapiera dech w piersiach. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto tam zajrzeć , polecam. Miłego wieczoru żuczę:)

      Usuń
  11. Lo que he visto en sus edificaciones, le da mucha categoría a la ciudad.
    Un abrazo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nieduże ale naprawdę warte zobaczenia miasto. Dziękuję i życzę miłego weekendu.:)

      Usuń
  12. Dziękuję za wirtualną możliwość zwiedzenia. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi , że mogłam pokazać to fajne miasto.:) Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Ładnie jest to miasto. Fajny ten  zamek. Lubię  gliniane kubeczki, śliczny sobie wybrałaś. Nie znałam tego miasta, lubię odkrywać coś zupełnie nowego. :) Murale robią wrażenie, oba przepięknie wykonane, takie z duszą, świetne. Ma to miejsce klimacik, dziękuję za wspólny spacer, za to, że pokazałaś coś nowego i uroczego. Pozdrawiam serdecznie, miej miły dzień i kolejny i kolejny i kolejny... :))))) <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że spodobało się Ci to.urokliwe choć nieduże miasto. Życzę miłego tygodnia , pozdrawiam serdecznie.:)

      Usuń
    2. Boa tarde de quinta-feira minha querida amiga Lucyna. Nunca saí do Brasil. Estou viajando com sua matéria e fotos. Um excelente mês de setembro.

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję. Udanego weekendu życzę:)

      Usuń
  14. Very interesting and beautiful! Thank you for sharing.

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękne miasteczko, bardzo klimatyczne. Nie miałam pojęcia o jego istnieniu, świetna fotorelacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, też byłam tam pierwszy raz ale warto było:)

      Usuń
  16. No proszę, mieszkam w zachodnio-pomorskim, a nigdy nie byłam w Świdwinie. Twoje zdjęcia zachęcają mnie do zmiany tego stanu rzeczy.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami i tak bywa;)) Polecam bo jest co zobaczyć no i gdzie zjeść a nawet jest aqapark. Miłego weekendu życzę:)

      Usuń
  17. Droga Lucynko!
    Zaprezentowałaś kolejne bardzo interesujące miasto. Jest tyle ciekawych miejsc wartych zobaczenia, że życia braknie. Przepiękne murale, autentycznie przykuwają uwagę.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi. Byłam zaskoczona na plus tym niewielk9m miastem. Dziekuje za.oswiedxiny u życzę dobrego weekendu:)

      Usuń
  18. Aż sprawdziłem na mapie, gdzie znajduje się to miasto. Rejon Pojezierza Drawskiego od pewnego czasu pojawia się w planach na dłuższą wycieczkę. Wtedy byłaby okazja zobaczyć to miasto, które bardzo mi się spodobało z Twojej relacji.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa czy przypadnie CI do gustu. Miłego weekendu życzę🙂

      Usuń
  19. Urokliwe miasteczko tylko ja miałam problem w przeczytani jego nazwy ,nawet nie wiedziałam gdzie go umiejscowić na mapie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ps.proszę o pocztówki z takich urokliwych miast ,wysłać możesz zawsze od siebie !Kolekcjonuje je ,oczywiście z pozdrowieniami od kogo 🙂🤪

      Usuń
    2. Miasto leży w województwie zachodnio pomorskim. Kolekcjonowanie pocztówek to fajne hobby choć dość rzadkie . Miłego tygodnia, p0zdrawiam:)

      Usuń
  20. Urocze miasto odwiedziłaś. Lubię poznawać takie miejsca z historią. Murale obydwa mi się podobają. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię takie urokliwe miasta. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  21. Przepiekne male miasteczko a jakże bogate.Nie jestem fanką murali ale ten jest fenomenalny.Dziękuje za piękną wycieczkę, pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miasto małe ale jak napisałaś pełne ciekawych miejsc. . Uwielbiam serial Charitè a nie miałam pojęcia, że jeden z jego bohaterów urodził się właśnie w Świdwinie. Miłego tygodnia życzę:)

      Usuń